Samenwerken: Magazine The Gentlewoman


















Gedragsindicator: Samenwerken
Bewijsstuk bij deze indicator: Magazine The Gentlewoman
Competentie: Ontwerpen en creëren van mediaformats en content
Datum van de situatie: 03-05-2016


 
S Situatie
In het derde jaar van mijn studie volgende ik de Minor Beeld. Voor het vak fotografie van Micha Struyck mochten we een magazine maken en de fotografie daarvan verzorgen. Deze opdracht moest in tweetallen gedaan worden. Ik deed de opdracht samen met Floor Cornet. De uitdaging was om een bestaand magazine uit te kiezen, en deze zo professioneel mogelijk na te maken met eigen fotografie en vormgeving. Het lastige was om het model, de locatie en de hele fotoshoot zo te organiseren dat het net een professionele shoot uit een magazine leek. Ook was de samenwerking een uitdaging, je weet van te voren nooit wat je aan iemand hebt. Vanaf het begin af aan verliep de samenwerking goed, we maakten meteen een duidelijke planning met deadlines. Zodat we precies wisten wat we moesten doen en wat we aan elkaar hadden qua expertise en taken.


T Taak
Het was mijn taak om het moodboard voor de shoot te regelen, de fotografie tijdens de shoot te verzorgen en de nabewerking te doen van de foto’s. Ook heb ik de vormgeving van het magazine gemaakt. Er werd van mij verwacht dat ik in staat was om de bewerking van de foto’s en de vormgeving van het magazine zo te maken dat het net leek of het om het magazine ging dat we hadden gekozen: The Gentlewoman. Tijdens de shoot namen Floor en ik alle twee foto’s zodat we een ruime keuze hadden in het uitkiezen van de beste foto’s. Ik vroeg aan Floor of ze ook mee wilde helpen met het bewerken van de foto’s, maar daar had ze nog weinig ervaring mee. Daarom gaf ik mijzelf de taak om haar te helpen met deze vaardigheden. Het doel was om de foto’s zo te maken dat er geen verschil te zien was of het om de echte The Gentlewoman ging of om onze versie, en daarom was het handig dat Floor ook wat van de bewerkprogramma's af wist om mij te helpen en ervoor te zorgen dat we samen het magazine tot in de puntjes konden uitwerken.


A Activiteiten
De activiteiten die ik heb ondernomen om mijn kennis proactief te delen met anderen is dat ik Floor heb uitgelegd hoe je een magazine kunt maken in Indesign. Ook liet ik haar zien hoe je het beste nieuwe fonts kunt downloaden en deze kunt implementeren in het magazine. Via Photoshop leerde ik Floor hoe we de foto’s het beste konden bewerken zodat ze op de fotografie in The Gentlewoman zouden lijken. Floor richtte zich meer op het regelen van de modellen, het regelen van de locatie en hielp ook met de fotografie tijdens de shoot. Ik vond het leuk om Floor wat meer te leren over de bewerkprogramma’s, zodat ze daar ook haar steentje aan kon bijdragen. Ook vroegen Floor en ik vaak feedback aan elkaar om te checken of we nog op dezelfde lijn zaten wat betreft de ideeën voor de fotoshoot. Dat was belangrijk omdat de gehele stijl van het magazine hetzelfde moest zijn, we konden niet alle twee ons gang gaan. Een goede samenwerking was dus van groot belang. Als we opbouwende kritiek aan elkaar gaven dan reageerden we daar allebei positief op. Op deze manier konden we elke keer weer onze ideeën en foto's naar een hoger level tillen.


R Resultaat
Het eindresultaat van ons magazine was super. Onze fotografiedocent, Micha Struyck, was zeer tevreden over onze fotografie. Hij vond ook dat we een perfect model hadden uitgekozen voor de uitstraling van het magazine. Het enige waar hij niet tevreden over was had te maken met de bewerking van één foto. Deze was iets meer uitgerekt waardoor hij niet meer realistisch leek. Dit zouden we de volgende keer kunnen voorkomen door eerder het magazine uit te printen, waardoor we meer tijd hadden gehad om deze foto nog aan te passen. Op het scherm van de computer was de foto namelijk wel in orde. Erg zonde, maar al met al hebben we een 7,5 gekregen voor deze opdracht. Zonder de goede samenwerking was dit resultaat denk ik een stuk minder positief geweest. Een mooi resultaat omdat we vooraf duidelijk afspraken gemaakt hebben over de deadlines, we elkaar ongevraagd hulp boden en we elkaar opbouwende kritiek gaven waardoor het magazine nog beter werd.



R Reflectie
Ik kijk met trots terug op het maken van het magazine met Floor. We wisten beiden wat er van ons verwacht werd en we hebben ons aan de afspraken gehouden. Ik was iets behendiger met de bewerkingsprogramma’s, maar ik vond het juist leuk om mijn kennis met Floor te delen, zodat we de taken konden verdelen en allebei evenveel tijd in het magazine konden steken. De volgende keer zou ik wel eerder beginnen met het afdrukken van de pagina’s van een magazine, om te zien of de foto’s er net zo goed uitzien op papier als op een computer- of laptopscherm. Wat ik hetzelfde zou doen is mijn kennis delen met mijn teamgenoot, ik heb hiervan geleerd dat als je deze kennis deelt je zelf ook weer op nieuwe ideeën komt, en de ander ook nieuwe ideeën kan opperen omdat diegene dan begrijpt dat er veel meer mogelijkheden zijn. Deze situatie heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van deze competentie omdat ik in de toekomst veel eerder mijn kennis zou delen met anderen. Ik heb bijvoorbeeld bij mijn stage bij Women’s Health mijn collega’s ook veel uitgelegd over Photoshop en Indesign waardoor krachten gebundeld konden worden en tijd kon worden bespaard.

Related Articles