Ethisch handelen: vertrouwelijke informatie over mediaformats





Gedragsindicator: Ethisch Handelen
Bewijsstuk bij deze indicator: Beoordeling Ralph de Beurs - Creative RTL Productions
Competentie: Professioneel Handelen
Datum van de situatie: 02-02-2014


 
S Situatie
Tijdens mijn stage bij RTL Nederland was het belangrijk dat ik nieuwe ideeën voor televisieformats geheim hield. Concurrenten mochten er namelijk niet met de ideeën van RTL vandoor gaan, of hun programma’s afstemmen op de veranderingen die RTL als bedrijf doormaakte. Ik liep stage op de afdeling RTL Concepts en RTL Productions. Over ieder concept of idee waarover gepraat werd mocht ik niet praten met bijvoorbeeld familie of vrienden. Het lastige hieraan vond ik dat ik zelf heel enthousiast was over de dingen die ik maakte tijdens mijn stage, maar deze niet mocht laten zien aan derden.


T Taak
Het was mijn taak om conceptpresentaties te maken, maar vooral ook geheim te houden. Op het werk mocht er over deze concepten gepraat worden, maar thuis of bij vrienden niet meer. Door middel van een contract ging ik akkoord geen vertrouwelijke informatie door te spelen aan derden en uiteraard heb ik mij daar aan gehouden. Het was mijn doel om alleen op de werkvloer te praten over de concepten en er thuis professioneel mijn mond over te houden.


A Activiteiten
De activiteit die ik heb ondernomen om deze gedragsindicator te volbrengen is door de concepten puur en alleen te bespreken op de werkvloer. Door erover te praten kom je vaak op nieuwe ideeën, en daarom was het goed dat ik er bij RTL wel over kon brainstormen. Thuis en bij vrienden vertelde ik wel over mijn leuke stage, maar niet inhoudelijk over de concepten waar ik mee bezig was. Soms was het heel verleidelijk om over een idee te spreken met vrienden, omdat ik er zo lang aan had gewerkt en het resultaat heel mooi was geworden. Maar toch heb ik dit niet gedaan omdat ik een professionele houding belangrijker vind.


R Resultaat
Het resultaat dat mijn inspanningen heeft opgeleverd is dat ik bij RTL ben weggegaan met een goede beoordeling, waaruit blijkt dat ik mij aan de afspraken gehouden heb en geen vertrouwelijke informatie heb doorgespeeld. Ik heb te allen tijden een professionele houding aangenomen en niet over vertrouwelijke concepten met derden gesproken. De uitkomst van één bepaalde conceptpresentatie was dat deze verkocht werd aan Talpa, over dit concept mocht ik toen wel praten met mensen buiten RTL. Dit deed ik dan ook meteen met veel enthousiasme en trots.


R Reflectie
Mijn werkwijze vond ik goed. Op de werkvloer gedroeg ik mij professioneel en buiten het werk om sprak ik niet over de concepten waar RTL Concepts en RTL Productions mee bezig waren. Ik vond het aan het begin wel lastig om niet in mijn enthousiasme over de concepten te praten, maar er bleven gelukkig genoeg andere dingen over van de stage die ik wel vol trots kon vertellen. Het was voor mij niet moeilijk om mij aan de afspraak te houden. De volgende keer zou ik niets anders doen.

Related Articles