Creativiteit: Minor Beeld Outsiders











Gedragsindicator: Creativiteit
Bewijsstuk bij deze indicator: Minor Beeld Outsiders - commercial, affiche, maquette, logo en magazine
Competentie: 
Ontwerpen en creëren van mediaformats en content
Datum van de situatie: 02-05-2016


 
S Situatie
Deze gedragsindicator heb ik ingezet tijdens de Minor Beeld die ik heb gevolgd. Voor het vak Art Direction van Gerard Veldman mocht ik een fictief sportmerk bedenken om daarbij creatieve uitingen te maken. Ik moest onder andere een affiche, een magazine, een logo, een maquette en een commercial maken. Met deze opdrachten is mijn creativiteit het beste tot uiting gekomen tijdens mijn studie. Dat komt omdat ik alle ideeën zelf mocht bedenken, en daarbij een passende manier mocht zoeken om dit te maken (Photoshop, Indesign, Illustrator en Final cut Pro). Vaak kregen we wel richtlijnen, maar alle creativiteit mocht je zelf inzetten. Ik vond het geweldig om te doen. Het lastige was dat er binnen de Minor Beeld veel deadlines waren, dus ik moest een goede planning maken om alles op tijd af te krijgen.


T Taak
Het was mijn taak om een fictief sportmerk te bedenken. Er werd van mij verwacht dat ik daarbij in staat was professionele content te maken dat totaal bij dat merk zou passen. Ik moest het binnen twee maanden uitwerken. Ik werkte in mijn eentje aan deze opdrachten. Het was mijn doel om een avontuurlijk sportmerk neer te zetten voor mensen die liever buiten sporten dan binnen. Het moest gaan om een levensstijl en niet om de verplichting om te bewegen. Sporten is leuk en avontuurlijk, dat moest de content uitstralen. Deze look en feel probeerde ik dus in ieder concept terug te laten komen.


A Activiteiten
De activiteit die ik heb ondernomen om creatief bezig te zijn begon al bij het bedenken van het fictieve merk, ik heb hiervoor een moodboard gemaakt en andere bekende (avontuurlijke) sportmerken bekeken om inspiratie op te doen. Toen mijn sportmerk ‘Outsiders’ concreet was kon ik beginnen met het maken van de creatieve uitingen. Ik begon met het maken van een logo, dat heb ik gedaan in Photoshop en Illustrator. Na het ontwikkelen van het logo begon ik met het maken van het affiche van het merk. Hiervoor heb ik zelf de fotografie verzorgd en bedacht wat er op het affiche moest komen te staan. Na het maken van het affiche ontwierp en ontwikkelde ik vervolgens een magazine voor mijn fictieve sportmerk. Voor dat magazine heb ik de fotografie ook zelf verzorgd en de gehele vormgeving van het blad bepaald. Alles in de stijl van het affiche en het logo om een zo consistent mogelijk merk neer te zetten. Na het voltooien van het magazine heb ik een maquette van de winkel van Outsiders gemaakt. Een ander creatief idee van mij was om het vak Wereldbeeld tijdens de Minor Beeld te combineren met mijn fictieve merk Outsiders. Ik mocht bij het vak Wereldbeeld een commercial maken, en die heb ik gemaakt over mijn sportmerk. Voor de betreffende commercial heb ik een heel filmplan geschreven, shotlist gemaakt, de film opgenomen en gemonteerd.

Onderstaand beschrijf ik mijn verantwoording voor mijn creatieve ideeën.

Concept Outsiders
Outsiders is hét merk voor de avontuurlijke sporter die graag buiten traint. ‘The sky is the limit’. Geen berg, golf of halfpipe is te hoog. Een Outsider gaat net een stapje verder dan de gemiddelde sporter en wordt daarom ook vaak gezien als een buitenbeentje. Dit komt doordat de Outsider een doorzetter is en een vrije, open-minded instelling heeft, niets is te gek. Alles is mogelijk!

De Outsider beoefend voornamelijk outdoor sporten, zoals onder andere: surfen, mountainbiken, snowboarden, hiken, skaten, bergbeklimmen en boogschieten. Deze sporten zijn een tikkeltje unieker en avontuurlijker dan de meeste sporten die binnen beoefend worden. En waarom zou je binnen in een hok vol zwetende mensen gaan staan als buiten de hele wijde wereld gratis en voor niets voor je open ligt.

Affiche
Op mijn affiche staat een alternatieve skater die een truc uitvoert. Ik heb hiervoor gekozen omdat de doelgroep van Outsiders zich kan herkennen in deze avontuurlijke sporter. Ik heb voor een liggend formaat gekozen omdat het skateboard van de foto op het affiche ook horizontaal loopt. De skater ‘beweegt’ ook horizontaal over het vlak, dus dit ziet er beeldend het mooiste uit en de tekst valt hierdoor meer op. Het lijkt namelijk alsof de skater naar de tekst toe skatet. Op het affiche heb ik aan de linkerkant niet veel laten gebeuren omdat daar plek nodig was voor het logo, daardoor is het logo duidelijk leesbaar. Ik heb gekozen voor de slogan ‘Go where you feel the most alive’, omdat dit meteen duidelijk maakt waar het merk over gaat, namelijk: ga naar buiten, voel je vrij. De tekst in combinatie met de skater benadrukt dat het merk gaat over avontuurlijke buiten sporten.


Magazine
Mijn magazine is een inspiratie tijdschrift dat meegenomen kan worden in de Outsiders winkel. Omdat ik voor het formaat A5 gekozen heb, is het voor iedereen makkelijk mee te nemen. Het magazine bestaat voor 80% uit beeld en voor 20% uit tekst, dat heb ik gedaan omdat beeld aantrekkelijker wordt gevonden dan veel lappen tekst. Met beeld kan ik ook veel beter het Outsider gevoel overbrengen, zo heb ik ervoor gekozen om mijn model buiten te fotograferen op een stoere, avontuurlijke manier. Het model heeft een alternatief uiterlijk, dat past bij de doelgroep van Outsiders, namelijk mensen die anders zijn dan de massa. Ik heb ervoor gekozen om zowel een
mannelijk als vrouwelijk model in het magazine te plaatsen omdat het merk voor mannen en vrouwen is. De 20% tekst die ik gebruik bestaat voornamelijk uit slogans om het karakter van het merk te versterken, zoals bijvoorbeeld aan het einde van het magazine de hoofdboodschap: GO OUT. De andere teksten die ik gebruik zijn omschrijvingen en prijzen van de producten die Outsiders verkoopt. Het materiaal hout komt steeds terug, ik heb hiervoor gekozen omdat het een grof materiaal uit de natuur is, dat bij het stoere Outdoor merk past.

3D Maquette
Ik heb gekozen voor een niet traditioneel winkelpand om het karakter van Outsiders te versterken. Het pand moet als het ware het buitenleven naar binnen halen. Ik heb me laten inspireren door kleine ‘Wooden Cabins’ die mensen bouwen om dichtbij de natuur te kunnen leven. Dat is ook het doel van een Outsider: in de natuur kunnen sporten. De doelgroep van Outsiders gaat liever naar een winkelpand dat het avontuurlijke buitenleven uitstraalt, dan naar een gebruikelijk pand. Het dak is van glas gemaakt, dit haalt het vrije gevoel van buiten nog meer naar binnen. De Cabins hebben de vorm van een driehoek, wat staat voor harmonie en rust. Een Outsider wil namelijk na het sporten genieten van de rust die de natuur ook te bieden heeft, naast het ruige avontuurlijke aspect.

Logo
Ik ben geïnspireerd geraakt door brandmerk logo’s, deze logo’s zijn rond en van hout met tekst in het midden. Een brandmerk logo heeft een stoer uiterlijk door het hout en je ruikt als het ware de branderige geur, waarbij je direct denkt aan kampvuren en opwindende avonturen. Dat past goed bij het avontuurlijke karakter van Outsiders. Het font dat ik heb gekozen voor de naam van het merk heeft een robuust en alternatief uiterlijk. Ik heb de letters wat dikker gemaakt zodat ze altijd goed leesbaar zijn. Een brandmerk is permanent, het is onuitwisbaar. Eens een Outsider, altijd een Outsider!



R Resultaat
Aan het einde van de Minor Beeld heb ik een presentatie gegeven over de creatieve content die ik heb gemaakt voor het fictieve merk Outsiders. Bij deze presentatie kreeg ik zeer positieve feedback, daar ben ik erg trots op. Ook stonden mijn maquette en het magazine een week na het inleveren van de opdrachten in de vitrine op school, dit toont eveneens aan dat ik de opdrachten goed heb uitgevoerd. Mijn cijfer voor het vak Art Direction was een 8 en mijn cijfer voor het vak Wereldbeeld was een 8,2. Mijn creativiteit heeft er dus mede voor gezorgd dat ik de Minor met succes heb volbracht. De reactie van mijn docenten was bovendien heel goed, mijn commercial van het merk Outsiders wordt dit jaar aan de nieuwe leerlingen van de Minor Beeld getoond als voorbeeld.


R Reflectie
Ik kijk op mijn behaalde resultaten en content terug met veel trots. Mijn producten bekijk ik nog regelmatig en ik hoor van veel vrienden en kennissen dat ze het merk en de producten die ik daarbij heb gemaakt echt mooi vinden. Wat ik lastig vond was het combineren van verschillende opdrachten tijdens het vak Art Direction en Wereldbeeld. Ik vond alle opdrachten zo leuk dat ik het vervelend vond dat ik niet mijn gehele focus op één product kon richten. Er was vaak tijdnood en dat vond ik jammer, ik had voor ieder product langer de tijd willen hebben. Maar afgezien daarvan is alles toch afgekomen met een super goed resultaat. Ik vond het makkelijk om steeds met nieuwe ideeën te komen, maar als ik me had kunnen focussen op één opdracht tegelijk waren deze ideeën nog beter geworden. De volgende keer zou ik niets anders doen, ik heb een goede planning gemaakt en vaak bij de docenten om feedback gevraagd als ik iets niet begreep. Mijn creativiteit binnen de Minor Beeld heeft er aan bijgedragen dat ik nu in mijn vrije tijd nog meer bezig ben met fotografie en beeld dan voorheen, deze competentie blijf ik dus nog steeds door ontwikkelen.





Related Articles