Ontwikkelingsgerichtheid: fotografie portfolio Minor Beeld


Serie: my first hunt




Tweeluik: Berlijn


Boekcover: Mist & Regen


Serie: A Man Made World







Portretserie: Dappermarkt - een wereldmarkt





Serie: Larpers











Gedragsindicator: Ontwikkelingsgerichtheid
Bewijsstuk bij deze indicator: Fotografie portfolio Minor Beeld
Competentie: Aggregeren, organiseren en cureren van content
Datum van de situatie: 02-03-2016


S Situatie
Gedurende mijn studie op de HVA heb ik gekozen voor de Minor Beeld. Hierbij kreeg ik het vak fotografie. Tijdens het opbouwen van mijn portfolio en het maken van fotografieopdrachten vroeg ik vaak om feedback bij mijn docent Micha Struyck. Dat deed ik om mijn vaardigheden te verbeteren. De uitdaging was voor mij om een positieve ontwikkeling door te maken met fotograferen en om met steeds creatievere ideeën te komen voor fotoshoots. We mochten namelijk vaak zelf een invalshoek kiezen.


T Taak
Gedurende de fotografielessen kreeg ik verschillende opdrachten die ik moest maken voor mijn portfolio. Er werd van mij verwacht dat ik iedere week naar de les toe kwam met een update van de foto’s die ik had gemaakt. Ook moest ik me aan bepaalde deadlines houden voor iedere opdracht. Ik deed deze fotografieopdrachten alleen. Mijn doel was om in de tweede periode van het vak fotografie een beter cijfer te halen dan in de eerste periode, dit om verbetering aan te tonen in mijn fotografie vaardigheden.


A Activiteiten
De activiteit die ik heb ondernomen om deze gedragsindicator te volbrengen is het geregeld vragen van feedback aan de docent en naar de fotografielessen gaan voor extra tips en hulp. Ook liet ik vaak meteen mijn moodboard of idee aan de docent zien om feedback te krijgen en meer te leren over fotografie. De invulling van de opdrachten mocht je vaak zelf bepalen. Daar kon ik al mijn creativiteit in kwijt. Na het krijgen van feedback van Micha schreef ik dit meteen op in mijn portfolio, om tijdens de volgende opdrachten niet weer dezelfde fout te maken en om mijn fotografie te verbeteren. Ik had bijvoorbeeld tijdens mijn eerste fotoshoot gekozen voor het thema 'My first hunt', maar Micha vond dat ik dat thema niet duidelijk genoeg naar voren bracht. Er stonden wel wilde dieren op de foto, maar Micha miste hier bijvoorbeeld een geweer om aan te tonen dat het echt over een jacht ging. Bij de volgende opdracht waarbij ik de fotografie voor een boekomslag moest verzorgen heb ik dit in mijn achterhoofd gehouden en mij gericht op de naam van het boek 'Mist en Regen', en dit duidelijk naar voren laten komen door regendruppels in de foto te verwerken door middel van een tweede laag. Soms mocht je tijdens de les je USB-stick aan de docent geven zodat de klas feedback kon geven op je fotografie, deze kans greep ik iedere keer aan om ook van mijn medestudenten te kunnen leren. Ik reageerde altijd positief op de feedback, ook als ik iets fout had gedaan. De feedback nam ik dan mee naar de volgende opdracht om deze beter uit te kunnen voeren. Het was soms wel spannend om feedback te vragen over de foto’s, deze waren soms erg persoonlijk en dan is het moeilijk om negatieve feedback te horen te krijgen. Maar iedere keer vroeg ik toch weer naar de mening van Micha, ik volgde tenslotte het vak fotografie om ervan te leren.


R Resultaat
Mijn inspanningen werden beloond, want in het tweede blok kreeg ik ten opzichte van het eerste blok een hoger cijfer van Micha voor mijn fotografieportfolio, ik had dus mijn kwaliteiten verbeterd. Mijn cijfer ging van een 6,6 naar een 7,9. Mijn beoordelingen in het eerste blok waren al goed, maar ik ben er trots op dat ik dit in het tweede blok naar een hoger level heb kunnen tillen. De reacties die ik kreeg bij de beoordeling waren dat mijn foto’s er echt uitsprongen naast de zelfde opdracht van een andere leerling, en dat mijn foto’s allemaal kwalitatief goed in elkaar zaten. Micha vond vooral mijn portretreeks erg mooi. Dat was een opdracht waarbij de hele klas de straat op moest gaan om van mensen portretten te schieten. De locatie voor deze fotografieopdracht was de Dappermarkt in Amsterdam. Voorafgaand aan de fotosessie heb ik de website bezocht van deze markt, en zodoende wist ik dat deze markt staat voor een echte wereldmarkt en dat er dus mensen van over de hele wereld naartoe komen. Dat vond ik een mooi onderwerp voor mijn portretreeks, en daarom besloot ik om alleen mensen met andere nationaliteiten op de foto te zetten. Voor deze opdracht heb ik een 9 gekregen omdat mijn invalshoek erg goed was en ik de mensen dusdanig op de foto heb gezet, zodat het lijkt alsof de portretten niet in Nederland geschoten zijn. Deze opdracht was dus een groot succes voor mij.


R Reflectie
Ik kijk met veel trots terug op mijn werkwijze. Fotografie is iets waar ik altijd al mee bezig ben geweest, en als je dan zo’n goede beoordeling krijgt dan doet dat wel wat met je. Ik zou de volgende keer niets anders doen en weer altijd naar de les gaan en veel om feedback vragen. Het enige minpuntje vond ik dat je soms weinig tijd kreeg voor een opdracht, waardoor ik sommige dingen niet tot in de puntjes heb kunnen fotograferen. Daarentegen was het wel leuk om mee te maken hoe het er in het echt in de beroepspraktijk aan toe gaat, dan heb je als fotograaf natuurlijk ook niet dagen lang de tijd voor een fotosessie. Tegenwoordig ben ik nog steeds vrijwel dagelijks bezig met fotografie om deze competentie verder te ontwikkelen.



Related Articles